Van Christchurch naar Cape Reinga - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Kim, Sarina Grievink - WaarBenJij.nu Van Christchurch naar Cape Reinga - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Kim, Sarina Grievink - WaarBenJij.nu

Van Christchurch naar Cape Reinga

Blijf op de hoogte en volg Kim, Sarina

07 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Paihia

We zijn doorgereden naar Christchurch. We hebben wat boodschappen gedaan en zijn toen 1,5 uur verder gereden naar Akaroa. Hier hebben we een toeristenroute gereden. Erg mooi, veel bergen en mooie kleine baaitjes. Naar de 2 mooiste baaien zijn we toe gereden. Ze hadden weer het mooie blauwe water en doordat ze zo klein zijn krijgt het een mooie uitstraling. Aan beide kanten zijn er rotsen waarvan bij 1 opnieuw een grot zat. Na de route volledig te hebben gereden en verschillende keren te zijn gestopt voor een foto zijn we terug gereden naar Christchursh. Hier hebben we overnacht. De dag erop hebben we de kerstboodschappen gedaan. Wat een drukte maar we kunnen BBQen met kerst. Vervolgens zijn we 2,5 uur naar Kaikoura gereden hier hebben we 2 plekken bezocht. Bij 1 stop punt waren super veel zeeleeuwen te zien en ze waren ook heel dichtbij. Een paar lagen gewoon op de stoep of op de rotsen/strand. Maar je mocht er niet te dichtbij komen, dan konden ze boos/agressief worden. Dat was erg leuk om te zien en een prachtige zee weer. Ook hebben we een punt hogerop bezocht. Hier keek je van bovenaf op de zee, het stadje en de bergen. Ook super mooi weer. Daarna zijn we 2 uurtjes doorgereden naar Picton aangezien er geen plek meer was bij de hostels in Kaikoura of ze waren erg duur. We kwamen rond 19:00 uur aan. Om 20:00 was er gratis warme cake met ijs. Heerlijk. Daarvoor hebben we gebruik gemaakt van de hottub die ook hier weer aanwezig was. Verder hadden we niet zoveel in de planning voor kerstavond. We hebben vervolgens weer een nacht met weinig slaap gehad, we hadden weer eens een snurkende man op onze kamer liggen en die werd echt nergens wakker van. Je kon echt werkelijk een kanon afschieten en nog zou hij het niet gemerkt hebben. We werden dus moe wakker, maar ach It’s Christmas Day. We hebben ontbeten en zijn naar een kerkdienst geweest. In een heel mooi klein kerkje. Het was een kleine gemeenschap en heel gemoedelijk. Prima dienst ook. Daarna hebben we een berg beklommen. Het was een wandeling van 1,5 uur return. We hadden bovenop de top prachtig uitzicht over de Marlborough sounds. Erg mooi. We hebben een kleedje neergelegd in het gras en hebben daar onze meegebrachte lunch opgegeten. Toen we weer beneden waren zijn we doorgereden naar de camping. Hier hadden we onze volgende overnachting gereserveerd. We sliepen daar in een cabin. Het was super mooi weer en we hadden dus de dag ervoor al boodschappen ingeslagen voor de BBQ die we gepland hadden voor 1e kerstdag en daar allerlei lekkere dingen voor gehaald. Nu maar hopen dat de BBQ niet al bezet is. We zagen er 2, en het was er ontzettend gezellig aangekleed in kerstsfeer, een kerstboom, kerstslingers en allerlei hangende dingen aan het plafond. (Het was onder een afdak). We hebben onze spullen gepakt, de voorbereidingen gedaan en konden beginnen met onze BBQ. Er waren ook andere mensen gaan zitten bij de andere BBQ. Het waren ontzettend aardige mensen. Ze kwamen zelf uit Nieuw-Zeeland. We kregen eerst al een kadootje van ze. Christmas Crackers . Ze hadden er meerdere, ook voor hun zelf allemaal 1. Het is een soort traditie. Je pakt samen met een ander het kadootje aan 1 kant vast en trekt het uit elkaar. Je krijgt dat een soort knallend/poppend geluid. Binnenin zit een hoedje van papier die je op moet zetten en een briefje met vraag + antwoord die je aan elkaar moet stellen. Het stelt niks voor maar zo’n leuk gebaar. Hun zaten er met hun familie maar betrokken ons er steeds bij. Erg leuk. We hebben heerlijk gegeten en hadden natuurlijk veel te veel. We kregen het toetje ook nog eens van deze mensen. Het was zelf gemaakt en zoooooo lekker. We hebben natuurlijk even het recept gevraagd ;). Het maakte onze 1e kerstdag als een zeer geslaagde! ’s Avonds hebben we heerlijk een film gekeken. Na opnieuw een slechte nacht omdat we het erg koud hadden zijn we na het ontbijt naar Nelsons Lake gereden. Hier waren we al eerder geweest maar toen hadden we geen tijd voor een wandeling. Het was er erg mooi en we hadden gezegd, als we er nog tijd voor hebben gaan we er op het laatst nog naar terug. Dit hebben we dus gedaan. We hebben een berg beklommen die 4 uur heen/terug duurde. Het was een pittige klim maar we hadden er weer een mooi uitzicht. Het was ook deze dag weer mooi weer. Haast te warm voor zo’n wandeling en met wat nachten slecht slapen een behoorlijke opgave. We hebben het gered en de dag was er eigenlijk ook al mee om, omdat we er een stuk voor moesten rijden. We hebben in Nelson geslapen en eigenlijk wouden we 2e kerstdag uit eten gaan, maar we hadden er geen zin meer in. We waren allebei moe dus we hebben iets simpels gekookt en we hadden nog restjes van de BBQ over. ’s Avonds op tijd naar bed en eindelijk weer heerlijk geslapen. Toen was onze laatste volle dag alweer aangebroken op het zuidereiland. We zijn de stad nog even in geweest, lekkere koffie gedronken en vervolgens na een paar boodschappen naar het strand gereden. Hier hebben we geluncht en daarna zijn we doorgereden naar Picton. Hier moesten we de volgende dag weer vroeg vertrekken met de Ferry naar het noordereiland. We hebben onderweg nog een stop gemaakt bij de pelorus river. Hier kon je het water nog in gaan maar dat hebben we niet gedaan. Veel mensen deden dit wel. Ook is deze rivier gebruikt als filmlocatie voor de lord of the rings. Het was opnieuw een heerlijke zonnige dag. Hopelijk hebben we dit weer ook op het andere eiland. De dag erop moesten we vroeg vertrekken voor de ferry. Het was 3,5 uur varen en toen we aankwamen en onze spullen hadden afgehaald was het al 12 uur. Sarina is vervolgens onze huurauto gaan ophalen en Kim is bij de spullen gebleven zodat we niet met alles hoefde te gaan sjouwen. Daarna zijn we gaan lunchen en doorgereden naar Taupo. Dat was een lange rit van 4,5 uur. We waren dan ook erg moe bij aankomst in ons hostel van het vroege opstaan, de boot en het rijden. De volgende dag zijn we naar de Huka falls geweest. Een ontzettende harde stroming, zo hard dat het water bijna wit leek i.p.v. het mooie blauw dat je verder in de rivier zag. Het had dus ook wel de benaming snow white. Verder hebben we wat dingen uitgezocht voor de dag die daarna volgde. En hebben we van het weer genoten. De dag die volgde zijn we naar Tongariro National Park gereden. Een prachtige rit weer door dit gebied. We hebben daar de Tarnaki Falls Track gelopen van 2 uur. Je wandelt daar tussen 2 actieve vulkanen in. Het was een mooie looproute en de waterval was weer prachtig. We zijn ook nog naar het skigebied gereden. Er was 1 berg besneeuwd waar je nog met een stoeltjeslift naar boven kon maar dit leek ons het geld niet echt waard aangezien je tijdens het rijden al prachtige uitzichten had, en we waren dicht bij de berg, dus konden hem goed zien. Sommige mensen waren onder de indruk dat ze sneeuw aan hadden kunnen raken, maja dat is voor ons nou niet heel bijzonder ;) Die mensen hebben dat nog nooit eerder ervaren, en is het voor hun dus erg speciaal en wel de moeite waard. Ook zat daarboven het hoogste café, dat zou vast speciaal zijn om daar een kopje koffie o.i.d. te drinken maar om boven te komen moet je eerst een kaartje kopen. Dan wordt het wel een duur kopje koffie. Dus we hebben maar besloten om dat over te slaan, ook aangezien we weinig tijd hadden. Als we dat wel hadden gehad, dan hadden we het wel gedaan. We moesten nog weer een stuk rijden voor onze overnachting aangezien alles alweer volgeboekt zat voor de komende dagen. Het is ook rond oud en nieuw, dus extra druk. We hebben hier wel weer heerlijk kunnen slapen. De volgende dag was het oudjaarsdag. We hebben boodschappen gehaald en zijn door gereden naar een grotere stad want we dachten dat dat leuker zou zijn op oudjaarsavond. Aangekomen in Auckland was het weer even lastig met parkeren want overal stond het vol, maar uiteindelijk een plekje gevonden. We hebben een soort van oliebollen in een ander jasje gebakken en daarna hebben we eten gekookt, gedoucht, klaar gemaakt voor ’s avonds en toen moesten we nog even wat dingen uitzoeken en regelen, dat met een hapje en drankje natuurlijk ;) Vervolgens moesten we ons nog haasten naar Mount Eden want van daaruit wouden wij het vuurwerk gaan bekijken want vanuit daar kijk je over de stad. Het was ongeveer 3 kwartier lopen/ klimmen. Boven zagen we alle lampjes van de stad, dat leek wel mooi. We hadden een kleedje en snacks/drankjes meegenomen die we daar genuttigd hebben en toen was het net voor 12 uur aftellen. En toen…… Een paar vuurpijltjes wat in totaal zo’n 5 min duurde en dat was het dan. Hier en daar in de verte nog 1 pijltje die de lucht in ging, maar het stelde dus echt niks voor. We hadden er iets meer van verwacht/ gelezen. We dachten dat in zo ongeveer de grootste stad van Nieuw-Zeeland toch wel een beetje meer afgestoken zou worden. Helaas. Maar ach, het uitzicht by night over de stad was ook mooi. Vervolgens zijn we naar een tijdje terug gelopen naar ons hostel. Hier hebben we nog even om 14:00 uur live op tv de vuurwerkshow van Sydney gekeken. Want toen werd het daar 12 uur. Dat was toch wel iets mooier ;). De volgende ochtend zijn we pas later vertrokken. We hadden een late check-out time dus daar hebben we even gebruik van gemaakt en daarbij moesten we onze slaapplek voor die avond nog regelen. Ook nu weer zat zo ongeveer alles vol. Na wat telefoontjes en met wat geluk dat er ergens een afmelding was gekomen, konden we toch naar ons geplande plaatsje toe. Ook de komende dagen zitten overal de hostels al vrij vol maar deze hebben we ook ’s avonds maar vast geboekt. Het heeft de hele dag geregend. Het was nog wel een stuk rijden dus eigenlijk hebben we verder niet veel gedaan. We hebben geluncht bij de Mac Donalds en zijn toen 3 uurtjes gaan rijden. We kwamen later in de middag in Paihia aan. De volgende dag hebben we weer alleen maar regen gehad en eigenlijk was er daar niks te doen met regen. We zijn maar doorgereden naar ons volgende plekje. Dit was een soort vakantiehuisje. Erg knus en leuk aangekleed en heerlijk rustig. Er waren meerdere kamers iedereen had zijn/haar eigen kamer dus eindelijk weer eens even wat rust/ ruimte. Heerlijk. De laatste dagen zijn ingepland. Wat gaat het toch hard nu. De volgende ochtend zijn we vertrokken naar Cape Reinga. Het was 3 uurtjes rijden. Het is het noordelijkste punt van het Noordereiland. Hier kan je 2 zeeën zien samen komen. Helaas was het ook op deze dag weer bewolkt en af en toe waren er wat buien of kwam er wat blauwe lucht tevoorschijn. We hebben de scheiding niet heel duidelijk kunnen zien. Waarschijnlijk kan je dat wel goed zien als de zon schijnt. De ene kant had wel blauwer water dan de andere kant, dat was dus al wel een verschil. Daarna hebben we een stop gemaakt bij de zandduinen. Hier zijn we nog even opgeklommen. Je kon ook surfplanken huren en dan kon je zand surfen maar dat hebben wij niet gedaan. Daarna hebben we nog een aantal stops gemaakt bij verschillende stranden. Allemaal met prachtig wit zand, helaas ook nu geen zonnetje gezien, dan lijkt het water en het zand toch altijd nog net even mooier. Als laatste zijn we nog naar een uitkijk punt geweest van waaruit je allerlei kanten op kon kijken, over de zee, de stad en het landschap. En we hebben weer overnacht in Paihia. En toen was toch echt onze laatste dag aangebroken. We zijn naar de rainbow falls geweest. Het was weer een mooie waterval en inderdaad was de regenboog te zien als de zon scheen. Erg mooi. We moesten nog weer een stuk rijden naar Auckland. 3,5 uur om precies te zijn, dus verder hebben we niks meer gedaan. ’s Avonds nog een laatste wasje gedraaid, de backpacks en koffertjes weer opnieuw ingepakt en natuurlijk wordt het altijd weer laat terwijl je vroeg naar bed had gewild. Na een kort nachtje slapen zijn we naar de luchthaven gereden. We hebben in totaal 24 uur gevlogen en een tussenlanding van 7 uur gehad. Een lange reis dus. In Nederland werden we opgewacht door vrienden en familie. Erg leuk. En ja, thuis aangekomen was rijden weer een hele onderneming. Rechts rijden, knipperlicht en ruitenwissers zitten omgekeerd, dat was toch echt even weer wennen. Bij thuiskomst was het in mijn voortuin versierd door de buurt en vrienden. Erg leuk thuis komen. Home sweet home.