Vanaf fox Glacier tot en met Mount Cook - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Kim, Sarina Grievink - WaarBenJij.nu Vanaf fox Glacier tot en met Mount Cook - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Kim, Sarina Grievink - WaarBenJij.nu

Vanaf fox Glacier tot en met Mount Cook

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim, Sarina

22 December 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

We hebben de dag nadat we onze jassen gekocht hebben, meteen een dag met regen gehad en toen kwamen onze jassen dus mooi van pas. We hebben weer een eind gereden en zijn gestopt bij een waterval. Wauw, echt super mooi. Hij kwam erg mooi uit een rondje vanuit de berg naar beneden en kletterde in het mooie blauwe water wat daar stroomde. Echt een plaatje. We zijn vervolgens iets doorgereden naar nog een waterval, deze was minder indrukwekkend maar als nog mooi. Ook onderweg hebben we de auto een paar keer aan de kant gezet om even een foto te nemen. Ondanks het weer was het toch weer een prachtige omgeving waar we doorheen reden. Waarschijnlijk lijkt het nog zoveel mooier met een zonnetje maar wij konden er nu al van genieten. We hebben een wandeling van 20 min gemaakt naar de Blue Pools. Dit was echt prachtig blauw van kleur. We hebben wel gelezen dat het met regen wat troebel kon zijn en dat was het wel iets maar toch had het een prachtige kleur en vonden wij het op bepaalde punten nog erg helder. Ook weer de moeite waard. We hebben overnacht aan een prachtig meer. Waar we zelfs nog even een foto hebben kunnen maken van de bergen en het meer met een regenboog. Een dag later was het was frisjes en wisselvallig. Er was veel wind en af en toe scheen de zon maar ook heeft het gehageld en gesneeuwd. We hebben een wandeling gemaakt bij lake Wanaka. Een prachtig meer waar zelfs een boom in het water staat. Vrij bijzonder dus even een foto van genomen. Vervolgens kwamen we bij wijnvelden, hier was een wijnproeverij bij en dat hebben we gedaan. Heerlijke wijnen van goede kwaliteit en hand geplukt en op de ouderwetse pure manier tot wijn bereid. Helaas waren ze vrij prijzig maar het was leuk en lekker om te doen. Nadat we geluncht hebben aan het meer zijn we naar een ander punt gereden in Wanaka. Hier zijn we weer een berg op gegaan over een wandelpad. Het was zo’n 2 uur lopen. Bovenop de berg hadden we prachtig uitzicht over het meer en ook de bergen met de besneeuwde toppen zagen er ontzettend mooi uit. We hadden rondom uitzicht dus ook over het stadje en andere bergen. Erg mooi. Daarna zijn we doorgereden naar Queenstown. We hebben de de Crown Range Road genomen, en dat was een ontzettend mooi stuk om te rijden. Wel veel kronkelweggetjes maar dat had wel wat zo tussen de bergen. We zijn een paar keer gestopt om foto’s te maken maar helaas krijg je het niet zo op de foto zoals je het in werkelijkheid ziet. Het is zoveel mooier. In Queenstown aangekomen dachten we lekker op tijd te zijn en een lange avond te hebben. Dat liep toch echt even anders. Alle hostels zaten vol en we zijn er heel wat afgegaan. Uiteindelijk mochten we bij 1 hostel, andere hostels bellen en hebben we van een heel rijtje 1 optie over gehouden. Uiteindelijk was het al 20:00 uur ’s avonds, en we moesten nog eten. Dan maar even makkelijk, en hopen dat het de volgende dag beter gaat ;) Helaas zat het niet mee. We hebben bijna niet kunnen slapen doordat er een man op onze kamer zo ontzettend hard snurkte dat wij er niet van konden slapen. Erg vervelend. De volgende ochtend waren we dan ook erg moe. We hebben een “rustig” dagje ingepland. We zijn eerst naar Kawarau bridge gereden. Daar is het bungeejumpen ooit begonnen. Ook nu sprongen er heel wat. Het ging achter elkaar door. We hebben er tijdje gekeken. Wel leuk om te zien hoe verschillend iedereen springt en sommige die dan toch eigenlijk niet meer durven maar eigenlijk wel “moeten”. Naar een tijdje hadden we het wel gezien en zijn we terug de stad ingereden. We hoopten snel een hostel te vinden en lekker niks meer te gaan doen. Ook nu weer alles vol. Uiteindelijk een iets duurdere gevonden die erg goed was gelukkig. Maar we waren er wel weer veel tijd aan kwijt. We hebben geluncht, even een paar boodschappen gedaan, gedoucht, de was gedaan en de middag was zo weer voorbij. Maar we hadden wel lekker de hele avond om te doen waar we zin in hadden. De volgende dag zijn we naar te Anau gereden. Hier hebben we een wandeling gedaan bij lake Manapouri. Het was een klein uurtje heen en terug. Verder hebben we vooral gereden en dingen uit gezocht voor de dag/ dagen erop. We zijn de volgende ochtend om half 5 opgestaan. We zouden of op deze dag of de dag erop naar Milford Sound gaan. We lieten het van het weer afhangen. We keken ’s morgens naar de berichten en helaas waren en wat buien voorspeld. We hebben besloten om een dag later te gaan waar nu nog zon word voorspeld. We hebben in plaats daarvan een wandeling van 11.2 km gelopen en waren al met half 10 klaar. Dat was best lekker zo ’s morgens vroeg door een nationaal park wandelen met de ochtend dauw in de bergen. Verder hebben we niet zoveel gedaan en staan we een dag later weer zo vroeg op om als nog de boottocht te doen van 2 uurtjes. De route er naar toe was weer ontzettend mooi. We waren natuurlijk al vroeg weg gereden dus we zagen de zon opkomen en dat gaf een mooie roze lucht/ wolkjes. Er waren verschillende punten waar je kon stoppen maar dat hebben we de terug weg gedaan. We waren ruim op tijd bij de boot. Go Orange cruise. Dat past natuurlijk goed bij ons als Nederlanders. We hebben het super gehad. We stonden eerst bovenop het dek waar we goed uitzicht hadden aan alle kanten. We hadden goed weer maar het was wel wat frisjes door de wind. We zijn tussen de bergen doorgevaren waar allerlei watervallen naar beneden kwamen. Bij de 2 wat grotere watervallen zijn we zo dichtbij gekomen dat je er nat van werd en de waterval aan kon raken. Het personeel heeft een kan gevuld met water van de waterval en dit mocht je drinken als je wou. Dat hebben wij natuurlijk wel even geprobeerd. Dat was prima te doen. Onderweg kwam er een hele school dusky dolfijnen rondom de boot zwemmen. Dat was erg speciaal aangezien ze maar 1 week per jaar in dit gedeelte komen. Hadden wij dus even net de goede week gekozen. Ze zijn kleiner als de gewone dolfijnen maar zoooo ontzettend snel dat je ze amper op de foto kan zetten. Het was een leuk gezicht. Ze gingen onder de boot door, zwommen in scholen en kwamen boven en gingen weer onder. Ook zagen we ze van wat verder af, hoog door de lucht springen. Ook hebben we op de rotsen zeeleeuwen gezien waar de boot ook nog even extra dicht langs ging om ze beter te kunnen zien. Soms waren er ook pinguïns maar deze hebben we niet kunnen zien. We mochten nog even in de kajuit bij de kapitein aan het stuur draaien haha. Even gekletst en hij vertelde nog wat dingen. Toen kwamen we aan bij de tasman sea. Hier draaien we weer om en gingen we terug langs de andere kant. We kwamen nog langs de hoogste klif van de wereld die zo langs het water lag. Erg mooi en echt genoten dus. We hebben weer heel wat foto’s en filmpjes gemaakt dus dat wordt nog weer flink wat werk om dat te gaan uitzoeken. Toen we weer vertrokken vanuit milford sound hebben we de mooie stops gemaakt die we onderweg zagen. Soms met een stuk wandelen en soms alleen om het mooie uitzicht te bewonderen. Hier hebben we ons de rest van de ochtend en middag prima mee vermaakt. Ook hebben we wilde papegaaien gezien, die waren al wel gewend aan mensen, want bang waren ze niet. Zelfs erg nieuwsgierig. We moesten er wel om lachen want ze hadden een leeg busje pringels gevonden waar ze steeds ruzie om maakten en van elkaar afpakten. Ze gooien het voor zich uit met hun snavel, en dan pakte ze hem weer op. Toen we weg wouden rijden gingen ze op ons dak zitten, en aangezien alle toeristen deze vogels op de foto wouden zetten, stonden ze allemaal bij onze auto foto’s te maken, dat was opeens wel heel veel bekijks. Waarschijnlijk staan we nu op heel wat foto camera’s ;) Ook hebben we een wandeling gemaakt door een natuur park en naar een waterval en een paar meren. 1 daarvan werd weer een spiegelmeer genoemd doordat je de weerspiegeling van de bergen in het water kan zien, maar bij ons was er te veel wind. Wel was het water erg mooi helder en kon je alles tot op de bodem zien. Ook waren er veel bergen met besneeuwde toppen in deze omgeving, dat lijkt toch wel echt heel erg mooi. Het schijnt daarboven ook nog bijna te vriezen. Na een nachtje in Invercargill te hebben geslapen zijn we door gereden naar Dunedin. Hier hebben we de hele dag over gedaan. We hebben allerlei plekken uitgestippeld om te stoppen. We zijn naar verschillende watervallen geweest waarvoor je korte wandelroutes moest lopen, we hebben stranden bezocht waarvan we bij 1 de zeldzame hector dolfijnen hebben gezien. Ze speelden in de golven, maar ook dit soort laat zich maar kort zien, vaak zie je alleen maar een puntje van hun vin. Ze waren dicht bij de kust en bleven er eigenlijk steeds in de buurt. We hebben wildlife gespot via een gebouw met uitkijk raampjes. We zagen een pinguïn en zeeleeuwen op het strand. Wat een geluk weer . Helaas hadden we bij de Cathedral Caves minder geluk, we konden er alleen met eb naar toe en we waren net 20 min te laat. Helaas moesten we dit dus laten schieten. Maar het hoogtepunt was wel; “het versteende bos”. Erg indrukwekkend en mooi om daar rond te lopen. Eerder stond er een bos en nu zag je de fossiele resten alleen nog. De versteende stammen en stronken zijn zo'n 170 miljoen jaar oud. Het is 1 van de best bewaarde fossiele bossen ter wereld. Van verderaf lijken het ook stenen maar als je er rond loopt zie je de boomstronken, houtnerven, etc wel terug. Bijzonder om te zien. Ook hier moest je met eb zijn want anders stond het onder water en hier waren we wel op het juiste moment. We zijn doorgereden naar Dunedin, hier zijn we naar tunnel beach geweest. Het was een half uurtje naar beneden lopen van de heuvel af. Daar waren mooie rotsen te zien in het water, 1 met een gat/ tunnel erin. Ook konden we met een trappetje door een rots naar beneden. Dit is door mensen uit gegraven om bij het strand te kunnen komen. Een heel mooi klein strandje met ook weer rotsen. Prachtig helder blauw water. Erg mooi weer. Toen de terug klim, een half uur behoorlijk stijl omhoog. Dat was wel weer even pittig maar zeker de moeite waard. Vervolgens zijn we doorgereden naar een ander strand, hier waren langs het strand een paar grotten te zien. Hier hebben we een heel stuk over het strand naar toe gewandeld. Het zonnetje scheen, heel warm was het niet maar toch heerlijk zo’n wandeling daar. Het zand was er weer prachtig wit. De grotten waren leuk om te zien. Bij een grotere grot zaten mensen, die hadden er een kampvuur ingemaakt. Dat zag er gezellig uit. De volgende dag zijn we naar lake tekapo gereden. Hier hebben we een wandeling gedaan van 3 uur. We liepen de berg omhoog tussen de dennenbomen. Heerlijk die geur. Wel een pittige klim weer. Maar nadat we eenmaal boven waren was het beter te doen. Het was een mooie wandeling en we hadden een prachtig uitzicht bovenop de berg. De ene kant bergen met besneeuwde toppen, aan de andere kant weer hele andere bergen en natuurlijk het meer. Ook liepen we op de berg tussen de schapen. Die zie je hier ontzettend veel. Het water was weer prachtig blauw. Overal is het weer anders en bij elke kleur denk je weer “wauw, prachtige kleur!” De kleur komt doordat er heel fijn spul van de rotsen meekomen in het water. Eigenlijk steen maar dan zo fijn als meel. In de combinatie met water en de zon die erop schijnt, krijg je die bijzondere kleur. Ook de omgeving hier is weer ontzettend mooi om door te rijden. Het was ’s middags eindelijk weer eens 26 graden met een zonnetje en een wolkje. Heerlijk. Dat was alweer een tijdje geleden. We hebben onze bereide maaltijd dan ook heerlijk buiten opgegeten. Wat een verschil in temperaturen. Een uur rijden kan al zo 10 graden schelen. Heel plaatselijk dus. De 2 dagen die daarop volgden zijn we naar mount Cook geweest. We kwamen langs lake pukaki, waar we een prachtig uitzicht over hadden en uit keken op mount Cook. We hebben een wandeling van 3 uur gedaan. Prachtig was het er. De mooie gletsjers en besneeuwde bergen waren erg mooi. We hebben zelfs een stuk gezien waar een ijsblok in het water lag. Prachtig. Het waaide er alleen ontzettend hard wat erg onaangenaam was. Toch was het er niet minder mooi om, wat hebben we weer genoten. De heen weg waren er wat wolkjes en zon, de terug weg was al een stuk bewolkter. Weer terug bij onze slaapplek was het weer prachtig weer. Bijna te warm zelfs. Een beetje broeierig maar toch maar lekker van genoten want zo vaak hebben we dat weer nog niet gehad hier. We zijn de volgende dag nog een keer naar Mount Cook gegaan en hebben er opnieuw meerdere wandelingen gedaan van zo’n 2,5 uur bij elkaar. We hebben een meer gezien waar er meerdere ijsblokken in het water lagen. Het was bij Tasman lake. We zijn ook een berg opgeklommen om er mooi van bovenaf over heen te kijken. Super mooi, de andere wandeling ging vanuit een ander punt en gaf weer een andere kant weer van de mooie bergen daar en de ruige natuur. Veel rotsen en rotsblokken. We kwamen daar bij een meer dat bruin/groenig water had en in het midden was nog 1 plekje met blauw water. Eerder was alles blauw daar, maar aangezien de gletsjers smelten en al een stuk kleiner zijn geworden, bereikt het gletsjerwater niet alle meren meer. Dat is nodig voor die prachtige blauwe kleur. We hadden opnieuw mooi weer. Toen we ’s middags door reden richting christchurch hadden we onderweg regen en was het weer een stuk kouder. We zijn 1,5 uur voor deze stad naar een hostel gegaan en de dag erop rijden we door.